2. Yrityksen perustaminen tai liiketoiminnan käynnistäminen Suomessa

.

Yrityksen perustaminen tai liiketoiminnan käynnistäminen Suomessa

Vaatimukset osakeyhtiön perustamiseksi

Asianmukaisesti perustettu osakeyhtiö on omistajista erillinen, itsenäinen oikeushenkilö, joka vastaa itse omista velvoitteistaan. Osakeyhtiön vähimmäisosakepääoma on 2 500 euroa joka tulee olla maksettuna ennen rekisteröintiä yhtiölle avatulle starttitilille Suomessa tai ulkomailla sijaitsevaan pankkiin tai osakepääoman maksusta tulee olla rekisteröidyn tilintarkastajan hyväksyntä osakepääoman maksamisesta apporttiomaisuudella. Osakeyhtiö perustetaan siten, että osakkeenomistajat tekevät kirjallisen perustamissopimuksen ja allekirjoittavat sen. Allekirjoituksella osakkeenomistaja merkitsee perustamissopimuksesta ilmenevän määrän osakkeita. Samoin johdon jäsenten ja tilintarkastajien toimikausi ja tehtävät alkavat perustamissopimuksen allekirjoittamisesta.

  • Vähintään 1 omistaja joka voi olla minkä tahansa maan kansalainen tai mihin tahansa maahan rekisteröity yhtiö
  • Vähintään 1 hallituksen varsinainen jäsen jonka tulee olla luonnollinen henkilö
  • Vähintään 1 hallituksen varajäsen jonka tulee olla luonnollinen henkilö
  • Euroopan Talousalueen ulkopuolella pysyvästi asuva hallituksen jäsen tarvitsee tietyissä tapauksissa Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) luvan toimia osakeyhtiön hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana. Henkilön kansalaisuus ei ratkaise luvan tarvetta.
  • Yhtiöllä tulee olla rekisteröintiosoite Suomessa
  • Osakepääoma (min. 2.500€) tulee suorittaa kokonaisuudessaan yhtiön omistajien toimesta perustettavan yhtiön nimiin avattavalle pankkitilille ennen kuin rekisteröinti on mahdollista. Perustettavan yhtiön pankkitilin ei välttämättä tarvitse olla Suomessa.
  • Kaikilta yhtiön omistajilta ja hallituksen jäseniltä vaaditaan voimassa oleva passi tai kansallinen EU -henkilökortti (yhtiöiltä oikeaksi vahvistettu kaupparekisteriote ja yhtiöjärjestys, Suomen, Ruotsin tai Englannin kielisenä
  • Pankkitilin avaaminen Suomeen edellyttää, että yhtiön pankkitilin käyttäjä on rekisteröitynyt valitun pankin asiakkaaksi myös yksityishenkilönä eikä yhtiön vastuuhenkilöillä saa olla Suomessa luottotietomerkintöjä tai verovelkaa
  • Yhtiön perustajat tai johtajiksi/hallituksen jäseneksi merkittävät luonnolliset henkilöt eivät saa olla liiketoimintakiellossa tai henkilökohtaisessa konkurssissa

Ulkomaalaisen yhtiön haarakonttori Suomessa:

  • Harjoittaa jatkuvaa liiketoimintaa Suomessa
  • Sijaitsee pysyvästi Suomessa
  • Toimii ulkomaalaisen organisaation tai säätiön nimissä

Suomalaiset veroviranomaiset voivat rekisteröidä yhtiön Suomeen ilmoittamatta mikäli he epäilevät että:

  • Liiketoiminnan päätoiminen paikka on Suomessa
  • Yrityksen johtajat ja omistajat ovat kirjoilla Suomessa

Työtehtävät yrityksen perustamisessa Suomeen

  • Vapaana olevien yrityksen nimien tarkistaminen (Patentti- ja rekisterihallitus) tai tiedot valmiiksi perustetuista yhtiöistä
  • Yhtiön perustamisasiakirjojen valmistelu ja tapaamisajan sopiminen valittuun pankkiin
  • Yhtiön perustaminen ns. etänä ja siihen liittyvät palvelut EU-kansalaisille. Valtakirjojen valmistelu ja lähettäminen yrityksen perustajille tarvittaessa.
  • Standardinmukaisten yhtiöjärjestyksen ja muiden omistajien välisten sopimusten valmistelu tarpeen mukaan
  • Pankkitilin avaaminen yritykselle. Suomalaisen pankkitilin ollessa kyseessä prosessi ei onnistu etänä. Pankkitili aktivoituu vasta kun yritys on rekisteröity kaupparekisteriin.
  • Yrityksen perustusasiakirjojen toimittaminen ja ilmoitus osakepääoman maksusta
  • Viranomaisten kanssa toimiminen tarvittaessa
  • Mikäli yritys on perustettu ns. etänä, asiakirjojen toimitus asiakkaalle kuriiripalvelun välityksellä

Arvioidut paikalliset kulut Osakeyhtiön perustamisprosessissa:


Kertaluontoiset minimimaksut Suomessa:

Kaupparekisterin käsittelymaksu perustamisilmoituksesta 380€
Rekisteröintiprosessin maksu 500€

Vuosittainen minimi hallinnointikulu Suomessa Osakeyhtiölle: 400€/ vuosi

  • Rekisteröintiosoite Helsingissä


Arvioidut palveluhinnat suomalaisen yhtiön perustamiseen ja pankkitilin avaamiseen liittyen:

Palvelu välttämätön (*) Hinta alkaen: Selitys:
*Kaupparekisterin käsittelymaksu ja yhtiön perustamispalvelu (sis. sertifioidut dokumentit): 880€ Kertamaksu
*Yhtiön perustamisprosessissa avustaminen (työskentely asiakkaan ja viranomaisten välillä) 1.250€ Sisältää 5 tuntia työtä, lisätunnit 250€/h tarvittaessa
Pankkitilin avaamisessa avustaminen 750€ Sisältää 3 tuntia työtä, lisätunnit 250€ /tunti tarvittaessa. Pankin kulut ei sisälly hintaan.
*Min. vuosittaiset kulut ensimmäiselle vuodelle (pois lukien kirjanpitopalvelut): 400€ Rekisteröintiosoite
Min. vuosittaiset kulut toiselle vuodelle (pois lukien kirjanpitopalvelut): 400€
Laki-, liiketoiminta- ja verotusneuvontatapaaminen ennen yhtiön perustamista (suositeltavaa): 250€/h Tuntikorvaus (matkustuskulut eivät sisälly hintaan)
Arvioitu hinta yhtiön perustamiselle: alk. 2.530€ 50% ennakkomaksu pakollinen

order-now

Tarjolla olevat palvelut ennen tai jälkeen yhtiön rekisteröinnin

Novasigma provides international accounting services, company formation services, legal, business and tax advisory services | Terms of Use & Terms of Business | © 2016 NOVASIGMA Global - Accounting & Law Cooperative ("NOVASIGMA LIMITED"). Member firms of the NOVASIGMA Global - Accounting & Law network of independent firms are affiliated with NOVASIGMA Global - Accounting & Law. NOVASIGMA Global - Accounting & Law provides no client services. No member firm has any authority to obligate or bind NOVASIGMA Global - Accounting & Law or any other member firm vis-à-vis third parties, nor does NOVASIGMA Global - Accounting & Law have any such authority to obligate or bind any member firm. Independent registered advisers, lawyers and accountants are not owned by, affiliated with or supervised by Novasigma or its affiliates. Novasigma provides custody, trading and operational support services for advisers, lawyers and accountants. Not all products and services available through Novasigma and its affiliates are available through advisers, lawyers or accountants. Registration does not imply a certain level of skill or training. Depending on jurisdiction there might be eligibility requirements to work with a dedicated Financial Consultant, Lawyer or Accountant. Wealth management, accounting, audit and legal services refers to products and services available through the operating subsidiaries of the Novasigma Corporation of which there are important differences including, nut not limited to, the type of advice and assistance provided, fees charged, and the rights and obligations of the parties. It is important to understand the differences when determining which product and/or services to select. Novasigma provides a full range of business, financial, banking and tax advisory, accounting and legal services through its operating subsidiaries.

All rights reserved. NOVASIGMA is a trademark of SilverFox & Co. Inc. Online services by NOVASIGMA LIMITED - Suites 41/42, Victoria House 26 Main Street, Gibraltar GX11 1AA.

bitpay
Bitpay
Latvijas Pasta Bank
NTL Immigration
CM Asesores
Blue Orange Bank